Wednesday, January 13, 2010

Pest Control

Cuba teka benda alah ni untuk apa?

















Haha. Ini adalah perangkap tikus. Mak saya belum putus asa lagi. Sudah masuk 3 malam dia pasang perangkap tikus ni. Tak payah pakai mouse trap letak keju macam kartun tom & jerry tu. Pakai macam ni saja. Boleh belah jugak.

Malam pertama berjaya tangkap seekor. Now, she's in the running to catch the second one. Katanya, ada 2 ekor tikus bermaharajalela dalam rumah baby when the lights go out. Semalam tak dapat tangkap. Malam ni cuba lagi.

Caranya, letak nasi atas kitchen counter sikit, dalam tong buruk tu sikit. Katanya, nanti bila tikus tu tengah makan dia akan nampak lebih banyak nasi dalam tong. Feeling greedy, dia mesti terjun dalam tong tu pulak. Lepas tu mesti terkapai kapai tak boleh panjat keluar dan trapped dalam tu.

Mak saya bangun pukul 3, tengok ada tikus juga dalam. Lepas tu dia tuang air bagi tikus tu lemas dan pusing-pusingkan tong tu sampai dia pening dan penat. Kejam sikit la bunyinya. Dah pening baru senang nak tangkap dan picit bagi mati kata mak.

Saya tak sempat nak tengok tikus tu. Kata mak tikus kecil saja. Seekor lagi bijak sikit, tak sempat nak terjun dalam tong, dia lari dulu. Malam ni, mak saya siap bubuh diving board. Haha, sunguh-sungguh mak saya nak tangkap tikus. Kita tengok siapa yang kena esok pagi.

Oh, strategi semua sudah cerita dalam ni. Harapnya tak ada tikus yang baca blog saya. Habislah kalau mereka baca, kena tukar strategi lagi la nanti. Kalau tak kena jugak, mungkin mereka sudah tonton Rat Genius di Nat Geo agaknya. Genius betul tikus-tikus sekarang!

No comments: